

"...Bir şafak vakti Buenos Aires'te öleceğim
ölmesini bilenlerin saatinde
yaşamın bütün güzelliklerini
birlikte götürürcesine
sigaram, tangolarım, bu küçük veda şiirim
ve bir avuç hüzünle
omuzlarımda sabahın bir tül gibi örtüsü
önümde yarım kalan viski kadehim
ve sevgili ölüm bana ulaştığında
saat altıda
tam altıda Buenos Aires'te öleceğim..."
Balada Para Mi Muerte /Ölümüm için Balad
Uzun suredir bu kadar guzel bir konsere gitmemistim..Arjantin'de tango denilince akla gelen en onemli sanatcilari birarada izleme firsatim oldu..Konser Buenos Filarmoni Orkestrasi esliginde Piazzolla ve Ferrer in eserlerinden olusuyordu..
LUNA PARK
Konserin lunaparkta olduguna bakip acikhavaya gidecegimi sanan ben,yine aldandim.. Meger 15 bin kisilik LunaPark denilen mekan bizim Bostanci Gosteri Merkezi gibi bir yermis. Boks musabakalarinin,cesitli konserlerin verildigi bir mekan..Maradona bu salonda evlenmis ve Tarihte Evita'nin Peronla karsilastigi mekan da yine burasi..
HORACIO FERRER
Konser adeta yildizlar gecidiydi.Arjantinli unlu sair,muzisyen ve Piazollanin bircok eserinde ortak imzasi bulunan Horacio Ferrer konserin onur konuguydu.. Isiklar sondu ve Piazzolla ile sayisiz baladlar ve operetler yazan Horacio Ferrer "Balada Para Un Loco" Bir Deli İçin Balad" dan bir bolum okudu..
"Beni böyle delicesine, delicesine sev, yaşayacağımız aşkların ve yeniden dünyaya gelmenin büyüsüne kapılalım. "
Inanin tuylerim diken diken oldu..Bu siirlerin bircogunun altinda imzasi olan Ferrer konser boyunca orkestra sefinin tam karsisindaki koltukta oturdu..Ekip icin ne zorlu bir sinav degil mi?
AMELITA BALTAR
Orkestra reklam muzikleri ve filmlerin fonunda dinledigimiz pek tanidik ezgileri calmayi surdururken ,sahneye siyah tuvaletiyle Amalita Baltar geldi.. Salon yikildi alkistan.. Meger Amelita Baltar, bugün eleştirmenlerce Piazzolla'yı en iyi yorumlayan şarkıcı olarak kabul edilmekteymis.(bendeki sansa bak!)
38 yıllık başarı dolu bir sanat yaşamınin büyük bir bölümünü Astor Piazzolla ve Horacio Ferrer ile gecirmis..Amelita - Piazzolla - Ferrer üçlüsünün ortaya koyduğu Maria De Buenos Aires - Balada Para Un Loco - Balada Para Mi Muerte - Chiquilin De Bachin - La Bicicleta Blanca - El Gordo Triste gibi tipik ve gerçekten şiir, müzik ve yorum bakımından birer başyapıt olarak kabul edilen parçalar, arjantin müziğinin ve tangonun temel taşları sayiliyor..Ve hepsini dinleme firsatini buldum..
Soyle ifade etmem gerekirse,kadinin sesi Ayten Alpman ya da Lale Belkis tarzi ,girtlaktan ama ayni zamanda incelebiliyor.. Yani hem coskuyla gurluyor ,hem o tangonun kisik cigliklarini icinde barindiriyor..Amelita,Piazzola'nın Horacio Ferrer ile birlikte yazdığı Maria De Buenos Aires adlı opera eserinde başrolü üstlenmis. Bu da Amelita Baltar'ın uzun yıllar sürecek Piazzola ve Ferrer ile yaptığı işbirliğinin ilk adımı olmus. Amelita Baltar Piazzola ile Latin Amerika'yı bir baştan bir başa dolaşmislar. Internetten yeni ogrendigime gore meger kendisi Piazollanin uzun yillar hayat arkadasiymis.. Yani bir Sezen Aksu;Onno Tunc basari grafigi tarzi yillar gecirmisler..Soyle demis: "Astor ile unutulmaz yıllar geçirdim(1968-1975), onunla birlikte çalışırken kendimi "Müzik Tarihine" karışmış gibi hissediyordum " ..Haksiz de sayilmaz.. ben de kendimi o buyulu ezgilere kaptirdim..
JOSE ANGEL TRELLES
Sahneye cikmasiyla ,salondan bagirislar ,tezahuratlar yukseldi..Meger Astor Piazzolla nin eserlerini yorumlamasi icin sectigi diger sanatcilarindan biri de Trelles imis..Nasil desem Neco,Alpay veTanju Okanin karisimi bir adam..Hem duygulu ama dinc ve tutkulu.."El gordo triste","La bicicleta blanca" gibi eseri yorumladi harikaydi..
NESTOR MARCONI
Sanatcilardan bahsederken ,en unlu bandoneon ustalarindan Nector Marconiyi de unutmamak lazim..Bandoneon tango muziginin temel taslarindan biri.. Akordiyondan daha kucuk,ama calmasi ondan daha zor olan ,ve olaganustu ezgilere sahip bir enstruman..Konser sirasinda sanatcilar Marconiye resmen ilah muamelesi yaptilar..
YORUMLAR
Piazzolla'nın müziğinde caz etkileri onplandaydi..Orijinal tango müziğinden de bu nedenle farkli.Tıpkı caz müziğinde olduğu gibi saksofon, flüt ve elektronik enstrümanların ağırlığı hissediliyor..Bana ilginc gelen bizim hafif bati muzigi orkestrasinin caldigi bircok benzer parcayi burada senfoni orkestrasi seslendirmesi oldu! Bircok parcanin muzikli siir gibi,orkestra esliginde soylenmesi de enterasandi..
2 saat boyunca Buenos Aires'in mahallelerini,yaşantısını, geleneklerini, halkının duygularını iste bu sanatcilar esliginde dinledim..
VE FINAL
Amelita Baltar ve Horacio Ferrer sahneye birlikte ciktilar.Ve yine " Balada para un loco" dan bir bolum seslendirdiler..Muzik esliginde konusan bir adam ve ona sarki soyleyerek cevap veren bir kadin dusunun..Baladin hikayesi suymus..
"Sıradan bir kadın yolda insanlar arasında, melek gibi, parıldayan ama ayni zamanda çılgın görünüşlü bir adam gördüğünü sanır. Erkek onu dansa davet eder ve dansederken Buenos Aires şehri üzerinde uçarlar. Kadın için bu olay erkekteki deliliğin ona bulaşması, ona aşık olması, yaşamın romantik yönünü ve sevginin coşkunluğunu öğrenmesidir. Erkek ona "beni boyle delicesine sev.Delicesine sev.Yasayacagimiz asklarin ve yeniden dunyaya gelmenin buyusune kapilalim" der..(olaganustu degil mi?)
Konser bittiginde herkes (ben dahil) dakikalarca ayakta alkisladik..Oyle bir duygu seli yarattilar ki ellerim patlayincaya kadar alkisladim.. Muzigin ve duygularin evrenselligi icin daha guzel bir ornek dusunemiyorum..
REPERTUAR
(Ileride CD almak istedigimde parcalari unutmamak icin buraya kaydettim.. Sizlere de siddetle tavsiye edilir)
Obertura:Balada para un loco 2)Mi viejo Piazzolla/Oblivion 3)Chiquilin De Bachin 4) El Gordo Triste 5)Contramilango a la funerala 6)tanti anni prima 7)Bocha 8)Prelude para el ano 3001 9)Milango del Angel 10)Mi loco Bandoneon 11)Fuga y misterio 12)Romanza del duende 13)Milango de la Anunciacion 14)Adios Nonino 15)La bicicleta blanca 16)Balada para un loco
P.S: Yukaridaki baladlarin cevirileri ve bilgiler icin internetten yardim aldim.. O kadar Ispanyolcam olsa (haha)
No comments:
Post a Comment